Att resa och upptäcka Asien är fantastiskt, men även i Europa finns det många underbara platser att upptäcka. De senaste åren har Grekland blivit min favorit
Parga 1996 och 1999

Mitt första besök till Grekland var i augusti 1996 och gick till den lilla platsen Parga. Parga ligger på Greklands västkust och denna lilla ort med vindlande små gator och gammal bebyggelse gjorde attjag blev förälskad i Grekland och dess kultur.

Upptäkarglöden förde mig på utflykt längs "dödens flod" till utgrävning av ett tempel, och längs vindlande vägar till Ioannina för att besöka en amfiteater. Förvånade var varningskyltarna för halka vid snö. Och faktum är att snön syntes högt uppe på bergen.och är en liten vacker stad, omgivningarna är gröna, det odlas mycket oliver här.

Amfiteater vid Ioannina

Länk till Parga

Jag gjorde ytterligare ett besök i Parga våren 1999. Vid denna här årstiden är det ännu grönare och frodigare. Än så länge verkar det vara mest italienare som besöker Parga, men jag kunde märka en ökning av skandinavier.
Senare samma år besökte jag Zakhyntos med mina barn. En vacker ö, men med mycket turister och då främst ungdomar som kommit hit för att festa. Vi bodde 20 meter från stranden. Den mesta tiden fördrev vi vid stranden och ett underbart hav. Givetvis åkte vi med en båt utför att se de stora havssköldpaddorna. En annan resa som är ett måste är ju resan till vraket. Båtresan dit via blåa laguner var avkopplande, vi hade dessutom turen att se delfiner runt båten.
Öluffning - 2000.
Länk till Naxos

Sommaren 2000 öluffade min sambo Jan och jag med barnen i Grekland

Vi anlände en het sommardag till Athen och fick transport till vårt hotell i centrum. Vi begav oss ut i stan, luften dallrade av värmen, ca +46 grader i skuggan. Vi gav snart upp och gick tillbaka till hotellet. Senare på kvällen tog vi tunnelbanan ut till en underbar liten restaurang med servering uppe på taket. Restaurangen var belägen högt på en kulle och med utsikt över hela staden. Maten var fantastiskt god, kvällen var ljum, i hamnen kunde vi se alla båtarna och deras ljus, lite längre bort var det någon som firades med fyrverkeri.

Dagen efter åkte vi tidigt ner till hamnen och gick på en färja som skulle föra oss till Naxos. Äventyret hade börjat.

Vi fann en bra sittplats i skuggan, satte oss tillrätta också lade vi snabbt staden bakom oss för att komma ut till öarna och frisk luft. I hamnen möttes vi av flera rumsuthyrare vid färjan. Vi bestämde oss för en av dem och trängde in oss i hans lilla bil. De två rummen med två wc/duschrum var underbara i ett gammalt hus innanför stadsmurarna. Naxos stad var enormt vacker, jag kom att älska de små gränderna.

Naxos
Från Naxos tog vi färjan till Santorini. Drömmarnas ö! Färjan lade till inne i lagunen som bildats när det var vulkanutbrott. Högt reste sig kanterna från vulkan ön ner mot färjelägret. Gott om rumsuthyrare. Även denna gången fick vi två små fina rum i staden Thira.

Första kvällen gick vi genom stadens gränder upp till den högsta punkten i stan. Fann en liten mysig restaurang där vi slog oss ner för att se solnedgången. Sakta sänkte sig solen ner i horisonten, färjade himlen i de mest otroliga färger. Då förlovade vi oss, min sambo Jan och jag. Allt omkring oss stod still, solen sista strålar sände sitt ljus över oss.

Dagen efter promenerade vi ner till ett hotell med swimmingpool där vi tillbringade dagen med att sola och bada. Senare på eftermiddagen tog vi bussen upp till Oyia för att där beskåda den underbara solnedgången. Spetsen på ön vid Oyia var fylld av människor som kommit dit för att göra som oss, se solen färga himmel och hav.

Vi tog även bussen ner till Kamari för att bada. Dessutom hade Jan gamla bekanta där som ägde en restaurang. Stranden är väl inte den bästa, lite stenig, men vattnet var skönt och lagom med vågor.

Till Reseringen

Nästa ö blev Mykonos, tanken var att vi skulle åkt ut till den lilla ön Delos. Men Delos är stängt måndagar, så det blev en natt på Mykonos i en ruffig liten barack vid en härlig strand, där sympatiska ödlor hälsade på och det var gott om mygg. Men vi gjorde givetvis ett besök nere i stan, vandrade runt i gränderna och såg de kända kvarnarna.

Ifrån Mykonos tog vi färjan till Tinos, en vacker ö. Ligger kanske lite utanför båtluffarnas rutt, men väl värt ett besök. Vi bodde i stan nere vid hamnen, hyrde en bil och åkte runt på ön. Upp över bergen och ner i dalarna, genom små underbara byar, tog en dricka vid ett torg under ett stort träd. Hamnade i en liten by nere vid havet, åkte vidare genom dalgångar till en liten strand för att bada. Senare på dagen åkte vi till ett högt berg där det en gång var en stor befästning, vi klättrade högst upp och kunde då se hela ön runt omkring oss. På Tinos finns en mycket vacker kyrka, basilikan Panagia Evangilistria, det var här som nunna fann Marias ikon och man firar i augusti henne, då de rättrogna kryper längs den marmorlagda backen upp till kyrkan.

Sista ön blev Syros, som även den var en positiv upplevelse. Staden var väl mer av en hamnstads karaktär, men omgivningarna och stränderna var det inget fel på. Tvärtom jag återvänder gärna hit igen.

Kreta våren 2001

Flera tusen år gamla målningar på delfiner

Kreta är en stor ö, där det finns mycket att se. Många vackra platser och härliga stränder. Vi hyrde bil i fyra dagar och åkte runt för att se berömda platser och jag blev inte besviken. Men på en vecka hinner man inte med att se allt, så det får förmodligen bli fler resor dit. I maj låg snön kvar på bergstopparna. Det är ju inte riktigt vad man förväntar sig - att få se snö söderut i Grekland.

Knossos, att göra ett besök här, är ett måste när man besöker Kreta

Ireapetra på Kreta. Europas sydligaste stad, som visade sig väldigt blåsig när jag var där